Στις 19 και 20 Δεκεμβρίου στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας παρουσιάζεται σε μαθητές του Δημοτικού και του
Γυμνασίου το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΙΑ & ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Πρόκειται για ένα διαδραστικό,
διεπιστημονικό και ψυχαγωγικό πρόγραμμα που εξηγεί τον μυθολογικό τρόπο σκέψης των αρχαίων μεαπλή γλώσσα και ενεργοποιεί τη σκέψη και τη φαντασία των μαθητών.
Α΄ Μέρος: Ανάλογα με την ηλικία των μαθητών, συζητάμε και εμβαθύνουμε στο νόημα των μύθων
δείχνοντας στα παιδιά πώς αποκωδικοποιούνται τα διάφορα μυθολογικά στοιχεία: —Ποια είναι η
σημασία των τεράτων και των ηρώων στους μύθους; —Πώς αποτυπώνεται στους μύθους η μετάβαση
από την Παλαιολιθική στη Νεολιθική εποχή; —Τι αλλάζει από τον Ηρακλή στον Οδυσσέα; —Πώς
ορίζεται ο Άνθρωπος στην Οδύσσεια; —Τι μας δείχνει ο τρόπος με τον οποίον ο Οδυσσέας νικά τον
Κύκλωπα; —Γιατί ο Οδυσσέας λέει ότι είναι ο Κανένας;
Β΄ Μέρος: Προβάλουμε ένα παιδαγωγικά σχεδιασμένο animation της Οδύσσειας (35΄) με αφήγηση
βασισμένη στους ομηρικούς στίχους με γλωσσική εξομάλυνση και διατήρηση του ποιητικού ύφους.
Εδώ οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δουν, αλλά κυρίως να ακούσουν ολόκληρη την περιπέτεια του
Οδυσσέα και να αποκτήσουν μια ακροαματική εμπειρία του αρχαίου έπους, λαμβάνοντας υπόψη τα
συμπεράσματα της συζήτησης που έχει προηγηθεί.
Γ΄ Μέρος: Οι μαθητές ανεβαίνουν στη σκηνή, για να ζωντανέψουμε την Οδύσσεια με ένα θεατρικό
παιχνίδι. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, παίρνουν μια τυχαία κάρτα που απεικονίζει μια σκηνή της
Οδύσσειας και την αναπαριστούν ομαδικά με παντομίμα, ενώ οι υπόλοιποι προσπαθούν να μαντέψουν ποια σκηνή είναι.
Το πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΙΑ & ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ βασίζεται στη διεπιστημονική προσέγγιση του έπους,
ξεφεύγοντας από τη στενά φιλολογική ματιά του σχολικού αναλυτικού προγράμματος, και
επιστρατεύει τα κεκτημένα των κοινωνικών επιστημών (Ιστορίας και Ανθρωπολογίας), αλλά και της
Φιλοσοφίας, προκειμένου να διαπεράσει την επιφανειακή προσέγγιση περί «νόστου» και να φτάσει
στον ενδότερο νοηματικό πυρήνα της Οδύσσειας, εκεί που ορίζεται το Τι είναι ο άνθρωπος και Πότε
κάποιος είναι προσωπικότητα. Ο συνδυασμός της συζήτησης με την προβολή και το θεατρικό παιχνίδι
προσφέρει μια εμπειρία με πολλαπλά οφέλη σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Υπεύθυνος προγράμματος:
Μιχάλης Χονδροκούκης, δρ. Φιλοσοφίας ΑΠΘ
«Διδάσκοντας περί τα είκοσι χρόνια στη δευτεροβάθμια και παράλληλα ασχολούμενος σε
επιστημονικό-ακαδημαϊκό επίπεδο με την έρευνα επί του αρχαίου μυθολογικού και φιλοσοφικού στοχασμού… σχεδίασα αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εκκινώντας από την ανάγκη να βρω μια
εκπαιδευτική επίσκεψη που να προσφέρει στους μαθητές κάτι πραγματικά ουσιαστικό και με
ευχάριστο τρόπο.»